sobota, 21. marca 2015

upírska akadémia | richelle mead

 Upíri? Čichám, čichám Twilight? Bloody hell, v Akadémii sv. Vladimíra určite nie!

Názov z tejto knihy výkvet originality síce neurobil, ale nie sme predsa povrchní čitatelia, poďme sa teda pozrieť o čom to vlastne je.

Mead rozdelila upírov na morojovdampírov a strigojov. Moroji sú ako klasickí upíri, vadí im slnko, potrebujú darcov krvi a majú tesáky. Taktiež (podobne ako napr. v Škole Noci) majú zameranie, špecifikáciu na niektorý zo štyroch živlov. Dampíri sú takí polomoroji narozdiel od nich však nepotrebujú krv darcov, či nemajú tesáky a môžu sa pekne opáliť. V Akadémiách sa cvičia za strážcov pre morojov. A strigoji bývali kedysi morojmi, ale sú nesmrteľní, supersilní, bezprizorní a kvôli krvi vraždia.

S Lissou sme boli najlepšie kamarátky už od škôlky, keď nás učiteľka spárovala na hodine písania. Nútiť päťročné deti, aby vyhláskovali Vasilisa Dragomírová a Rosemarie Hathawayová bolo dosť kruté, a preto sme na to aj patrične zareagovali - teda skôr ja. Hodila som do učiteľky knihu a vynadala jej do fašistických mŕch. Nemala som šajnu, čo to znamená, ale vedela som, ako zaťať do živého. 
 Odvtedy sme boli s Lissou nerozlučné kamarátky.

Lissa je posledná morojka z kráľovského rodu Dragomírovcov, čím jej prischol titul princezná. Rose je niečo ako jej takmer strážkyňa. Spolu utečú z Akadémie svätého Vladimíra, nakoľko ich po dvoch rokoch strážcovia z AsV (spolu s Lissiným novým osobným strážcom - Dimitrim Belikovom) chytia a dovlečú naspäť. 

  V AsV sa ako i v normálnych stredných školách klebety šíria rýchlosťou svetla a tak sa z Lissy a Rose stáva najhorúcejšia téma. Lenže Akadémia je prepletená intrigami viac ako inokedy a Lisse chce niekto ublížiť.

Je super, že sa ku ne dostala táto upírska kniha. Ako vážne, nikdy som nemyslela, že niečo také poviem. Svojou upírskou fázou som si ja už prešla a knihy s takým zameraním som už dávno prestala hľadať - ale i tak sa tu našla táto, kvôli filmu (ktorý má bohovský cast, ale akoby tak trochu túto sériu parodoval, je taký tínedžerský, ale stále dobre pozerateľný).

„No a?“ vyzeral zhnusený. „To nemáte žiadnu sebaúctu? Pomyslite si na Lissu. Správate sa tak, aby si o vás mysleli, že ste lacná. Akurát potvrdzujete to, čo si ľudia už aj tak myslia. Vrhá to zlé svetlo na Lissu. A na mňa tiež.“ 

Vzťahy postáv tu boli príjemné, Lissa a Christian sú takí roztomilí a Rose s Dimitrim.. no.. To bolo tak trochen komplikované.
A samotné postavy boli tiež veľmi dobré. Lissa bola navonok milá, no vo vnútri ju zožierala dlhodobá depresia.
  Rose sa chovala spočiatku celkom lacne, ale jej lojalita voči Lisse bola obdivuhodná. Takže jej pubertálne výkyvy kontrastovali so skalopevným rozhodnutím chrániť Lissu za každej okolnosti.
Christian bol dobre záhadný, hneď si ma získal.
A súdruh Belikov bol.. tiež komplikovaný, ale super.

Akcia v knihe nesmela chýbať, choré využívanie mŕtvych zvierat kvôli Lissiným schopnostiam bolo kruté, Miino terorizovanie hnusné a zápletka celkovo fungovala. A záver ú-ž-a-s-n-ý. Mead neuveriteľne graduje, ešte pred koncom som prišla o všetky nechty, nedalo sa robiť nič iné len obracať stránky.

Zo série je to síce jeden z najtenších a najslabších dielov, ale i tak je to lepšie ako iné bestsellery zo žánru.


Originálny názov: Vampire Academy
Séria: Upírska akadémia/ Vampire Academy
Diel: 1/6
Počet strán: 320
Moje hodnotenie: 4/5*
Hodnotenie na Goodreads: 4.15/ 411 000

And remember, no two persons ever read the same book!


3 komentáre:

  1. Túto sériu mám prečítanú v češtine a je výborná, rozhodne pokračuj v čítaní :-) I keď ti niektoré veci možno nesadnú, štýl Richelle Mead je výborný a knihy sa čítajú takmer samé. Rose ako hlavnú postavu som si rýchlo obľúbila a Dimko je jednoducho geniálny! :-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Hihi, Dimitri je taký aww :3 :D Ku koncu sa mi "Roza" zapáčila viac, takže vážne chcem ďalšiu knihu! :D

      Odstrániť
  2. Perfektná recenzia. Ja mám doma druhú časť (ktorú som, mimochodom, kupila za 3€! :DDD) a prvú si eśte musím kúpiť. Ale teším sa na ňu. Vraj najlepśie upírska séria :3

    OdpovedaťOdstrániť