piatok 27. februára 2015

cinder | marissa meyer



V neposlednej dobe sa medzi čitateľmi re-tellingy stali dosť populárnymi. Jedná sa o prerozprávanie klasickej rozprávky/ príbehu s vlastnými prvkami. 
Marissa Meyer sa v takých vodách vrhla prerozprávania originálnych Grimmovských rozprávok a to Popolušky, Červenej Čiapočky, Zlatovlásky a Snehulienky.

Keďže tieto rozprávky všetci ešte z detských čias dôverne poznáme, môžeme dôjsť k jednému problému - vieme čo nás čaká. Takže nebude prekvapenie, že ukrivdená Popoluška predsa len pôjde na ples, kde stratí nohu - teda, myslela som topánku, Červená Čiapočka prekabáti Vlka a oslobodí svoju veteránsku babičku, Zlatovláska utečie z veže, respektíve kozmickej lode a Snehulienka porazí za pomoci priateľov Zlú Kráľovnú. 
  Lenže predstavte si to v ďalekej budúcnosti - budúcnosti, kde každý človek má svoj identičip, roboti sú súčasťou každej domácnosti a ľudskú rasu ohrozuje smrteľná modrá horúčka letumóza.
 Všetky tieto príbehy nám prepája hlavná hrdinka prvej knihy - Cinder, kyborgská futuristická popoluška/ mechanička ktorá žije so svojou opatrovníckou matkou, dvoma nevlastnými sestrami a pokazenou androidkou v Novom Pekingu.

Kai odstrčil Levaninu ruku, ale než stačil odpovědet, královna se otočila na Cinder a v jejím výrazu sa zračil odpor. „Jak se jmenuješ, dítě?“ Cinder namáhavě polkla a jen stěží ze sebe vymáčkla své jméno. „Cinder.“„Cinder.“ Pohrdavý smích. „Jak výstižné. Tvé jméno znamená popel. Prach. Špínu.“

Keď mala Cinder 11 rokov, vznášadlo jej rodičov havarovalo a ona ako jediná prežila, avšak s ťažkými následkami - oheň jej zobral ruku, nohu a mnohé vnútorné orgány, ktoré doktori nahradili káblami a rôznou technikou, čím sa z nej stal automaticky vydedenec modernej spoločnosti. V Európskej federácii si ju adoptoval Linh-Garan, ktorý skonal pod náporom Modrej horúčky a tak sa jej poručníčkou stáva jeho žena, Linh-Adri. Adri ako typická rozprávková  macocha je k Cinder zbytočne krutá a do popredia stavia vždy svoje dcéry: Linh-Perlu a Linh-Pivoňku.
 Väčšinu dní trávi zarábaním kreditov na trhu vo svojom stánku s mechanickými službami spolu s androidkou Iko. 

 A čo by sa nestalo, ako za prechýrenou, najlepšou mechaničkou v Spoločenstve k nej raz príde samotný princ Kaito s pokazenou androidkou Nainsi.

 Cinder sa tak dostáva do diania v paláci, avšak nielen Kaiovou vinou. Pivoňka, jediný človek ku ktorému mala Cinder kedy blízko, prejavila príznaky letumózy a je odvezená do karantény. Stratou zdrtená Adri (bolo ťažké uveriť, že má nejaké city) kvôli odmene nechá Cinder odvliecť ako pokusného králika do výskumnej stanice, kde sa doktor Erland snaží nájsť na túto nákazu liek.

Už som to určite spomínala, takže sa opakujem. The Lunar Chronicles je moja najobľúbenejšia séria ( *Harry, Percy, Will Herondale, Fitzwilliam Darcy, Gideon a ďalší moji imaginárni boyfriends plačú v kúte a Carswell na nich robí grimasy* ), nakoľko ja rozprávky milujem.
 Či už formou animovaného filmu alebo detských kníh, rada sa k nim vraciam a vážne, to vládne môjmu srdíčku.
A TLC mi proste.. zobrala pevnú pôdu pod nohami. 

Cinder som objavila už pred nejakým časom a veľmi sa mi to páčilo. Keď vychádzala Cress, zbadala som známy front písma a povedala si, že by nezaškodilo sériu dočítať (Cinder som mala ako ebook kvôli tým nekresťanským peniazom, čo za tie knihy chcú). Nakoniec som si teda všetky tri diely kúpila na Vianoce. Cinder som zhltla za noc, Scarlet mi robila spoločnosť vo vlaku a 600 stranovú Cress som tiež zhltla na jeden raz. Už len sa dočkať konečne na Winter. 

Cinder ako postava hrdinky mi vyhovovala ( napriek tomu, že naivná Popoluška nie je moja favoritka ). Zatiaľ Princ Kaito mi strašne lámal srdiečko, keď so Cinder stále flirtoval - pretože nevedel, že Cinder je "netvor". Inak bol taktiež klasický princ, galantný, odvážny a bla, bla. 
 Najlepšia postava tejto knihy ( v každej z tejto série mám inú ) je pre mňa androidka Iko, bolo proste roztomilé ako na všetko išla logicky a tie jej vtipy!
 Cinder sa rozhýbava trošku pomalšie (narozdiel od jej pokračovaní), ale akonáhle sa začítate, nepustíte ju z ruky. Číta sa ľahko, akcia na záver nechýba a zápletku netvorí len to, že ju macocha nechce pustiť na ples. S čistým svedomím ju odporúčam, lebo toto je must-read!

Originálny názov: Cinder
Séria: Měsíční kroniky/ The Lunar Chronicles
Diel: 1/4
Počet strán: 400
Moje hodnotenie: 4/5*
Hodnotenie na Goodreads: 4.14*/ 355 000

And remember, no two persons ever read the same book!

5 komentárov:

  1. Ty si sa nejak rozpísala. :D A Cinder spoznám len vďaka obálke, inak som vôbec netušila, o čom to je._. :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Túto recenziu som mala v PC ( :'( :'( :'( ) už dlhšie a včera ( :'( :'( :'( ) som si ju zobrala do parády ( :'( :'( :'( )
      Cinder si určite prečítaj! Je skvelá!

      Odstrániť
  2. Anonymný4:55 PM

    četla jsem a souhlasim s tebou je to dobra knížka :)
    www.ggeek.blog.cz

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Podle recenze moc krasna kniha, mas moc krasny design blogu :D
    http://prettycute1.blogspot.cz/

    OdpovedaťOdstrániť
  4. knizku mam doma, uz na me ceka. pekna recenze a vysoke hodnoceni, ted se na ni tesim jeste vic :)

    OdpovedaťOdstrániť